Rallysprint van de Monteberg 2016 – Pyck wint nipt met een halve seconde.

Rallysprint van de Monteberg 2016 – Pyck wint nipt met een halve seconde.

Het erg wisselvallige weer, met hagel, regen, opklaringen en een koude wind, zorgde voor erg verraderlijke omstandigheden tijdens de Rallysprint van de Monteberg. Na een logische besttijd op de openingsproef van Patrick Snijers met de Mini WRC, braken de wolken helemaal open tijdens de tweede ronde, het begon keihard te hagelen en regenen. De tweewielaandrijvers waren eraan voor de moeite, zeker omdat Fredericq Delplace zijn draai nog niet gevonden had in de Degro Porsche. “Het zal niet mijn dagje zijn,” vertelde Delplace. “De eerste kennismaking met de Porsche enkele weken geleden ging perfect, maar nu, in de regen en in wisselende weersomstandigheden, ging het heel wat minder. Ik voelde de auto niet aan. Misschien heeft het ook te maken met het feit dat we met oudere banden reden…”

Maar, topfavoriet Patrick Snijers kon zijn voorsprong niet verder uitbouwen. Integendeel. De Mini WRC verloor 4’56” door een afgeslagen zekering. “Ik weet niet hoe, maar op een of andere manier is de zekering van de benzinepomp uitgeschakeld. Ik kan er nochtans niet tegen stoten met mijn elleboog of arm. Even later viel de wagen stil en het duurde bijna vijf minuten voor we weer verder konden. Jammer, want ik had hier graag gewonnen, als cadeau voor mijn debuterende copiloot Kris Dethier,” vertelde Patrick.

Voor de zege kregen we een duel tussen de Mitsubishi’s van Filip Pyck en Steve Bécaert. Filip Pyck begon aan de slotronde met 2″8 voorsprong op Steve Bécaert.

“In de derde ronde heb ik wat tijd laten liggen. Het parcours lag er heel modderig bij op bepaalde plaatsen en ik was te braaf. Op een andere plaats moest ik langs een gestrande wagen die in een sloot lag. Weer loste ik teveel. In de vierde ronde heb ik nog eens alles uit de kast gehaald, maar wel berekend, want ik wilde mijn Lancer ook niet in de vernieling rijden,” lachte Pyck,.

Steve Bécaert zette in de slotronde nog eens alles op alles, maar hij strandde op de tweede plaats op een halve seconde, voor de winnaar bij de Historics, Tom Calcoen met een Ford Escort RS 1600. Calcoen eindigde, op een onverhoopte derde plaats op 17″87 van de winnaar. Vincent Vermeeren werd vierde, gevolgd door de Brit Weaver met zijn Escort. Bert Cornelis, deze keer met zijn Opel Monza aan de start, werd zesde, voor de Porsche van Fredericq Delplace.

Jens Sinnaeve en Bjorn Pattyn startten met de BMW Compact  met het nummer 76 in de Rallysprint van de Monteberg. Door de slechte weersomstandigheden maakten ze de eerste twee proeven een paar fouten waardoor ze tijd hebben verloren. De derde en vierde proef verliepen dus ook veel beter. Uiteindelijk is het duo op plek 43 geëindigd met een tijd van 23 minuten en 47 seconden. De compilatie met de beste acties onboard en de acties van buitenaf:

Proef 4 van de Rallysprint van de Monteberg.

Results:

  1. flag Filip Pyck –iconMitsubishi EVO X                                           00:20:29.21
  2. flag Steve Bécaert –iconMitsubishi Lancer EVO X                      + 00:00.51″
  3. flag Tom Calcoen – icon Ford Escort RS1600                              + 00:17.68″
  4. flag Vincent Vermeeren –iconMitsubishi Lancer EVO 9            + 00:20.05″
  5. flag Bert Cornelis –iconOpel Monza                                             + 00:44.32″

No Comments

Post a Comment